AI és iskola: lehetőség, teljesítmény, óvatosság
Az egyszerű példa — egy kilencéves gyerek, aki anyja helyett ChatGPT‑hez fordul — jól mutatja, hogyan változik a tanulási környezet. A diákoknak szánt 'Studio' jellegű modellek a kész válaszok helyett irányító, kérdésközpontú támogatást kínálnak: személyre szabott tempót, kimeríthetetlen türelmet és azonnali visszajelzést. Kutatások alapján a legjobb eredményt az adja, ha az analóg, tanári oktatás megelőzi az AI használatát: a mesterséges intelligencia kiegészítő eszközként növeli a hatékonyságot, de nem helyettesíti a pedagógiai alapokat.
Ugyanakkor komoly kockázatok is fennállnak. A modellek tanításában használt források — gyakran Reddit és hasonló, kevésbé ellenőrzött tartalmak mellett — pontatlanságokat és torzításokat juttathatnak a válaszokba; a mesterséges adathurok tovább szaporíthatja a hibákat. Emellett az AI‑val készült szövegekben tapasztalt érzelmi hiányosság, az identitásérzet csökkenése és a generatív rendszerek által mutatott nem kívánt torzítások stratégiai figyelmet igényelnek. Gazdasági döntéshozóknak és iskolavezetőknek az a feladata, hogy az AI‑t átlátható, kontrollált és pedagógiailag megalapozott eszközként illesszék be, megőrizve a tanárok szerepét a közösségi készségek, értékek és konfliktuskezelés átadásában.