Az AI hulláma új stratégiai válaszokra kényszeríti az egyetemeket

Amíg Brüsszel a Erasmus- és Horizont-kizárások és a kapcsolódó meghallgatások ügyében foglalkozik az egyetemi szereplőkkel, a felsőoktatás gyors AI-átalakuláson megy keresztül. Az Óbuda Egyetem válasza pragmatikus: átfogó AI-stratégia, gyors pilotok és a nagy nyelvi modellek beépítése az oktatásba, a hallgatói megtartásba és az intézményi folyamatokba. Cél, hogy a generatív rendszerek gyakorlati értéket adjanak, miközben kezelik a szabályozási és szakmai kockázatokat.

A vezetés az "előbb cselekedjünk, aztán szabályozzunk" megközelítést javasolja: AI-tutorok, mikrotanúsítványok és naprakész dashboardok bevezetése, majd a jogi és didaktikai keretek finomhangolása. A korai vizsgálatok tanulmányok szerint mérhető eredményjavulást és intézményi hatékonyságnövekedést mutatnak, ugyanakkor figyelmeztetnek a szakmai utánpótlás sérülékenységére és a kritikai, induktív gondolkodás megőrzésének szükségességére. Gazdasági szempontból kulcsfontosságú, hogy a diplomások AI-készségekkel lépjenek a munkaerőpiacra, különben széles rétegek kerülhetnek hátrányba a poszt‑AI átmenetben.

AI generated summary - by rentiT